fbpx

Hoe belangrijk is core stability?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Lopen, fietsen of triatlon eisen zo al een groot deel van je vrije tijd op. Waarom zou je dan nog meer trainingstijd vrijmaken voor het trainen van je core?

Je plant je wekelijkse loop, fiets of zwemtrainingen in. Het plannen van de core-sessie belandt al snel op de achtergrond. Voor veel lopers, fietsers en triatleten zal dit wellicht herkenbaar zijn.. Toch is het belang er zeker niet van te onderschatten.

Wat is core?

Core stability staat ook wel beter bekend als rompstabiliteit. Voor duursporters die hun sport serieus nemen is deze vorm van trainen dan ook een absolute must.

Waaruit bestaat je core? De core omvat de buikspieren, de spieren van de onderrug en bilspieren. Het betreft voornamelijk de dieper liggende spieren centraal in het lichaam. Het gaat dus zeker niet enkel over die sixpack die je ziet liggen aan de buitenkant.

Waarom core?

Een goed ontwikkelde core heeft gelukkig ook tal van voordelen tijdens het lopen:

  • Meer kracht: Dankzij een goed ontwikkelde rompstabiliteit haal je meer kracht uit de benen. Hierdoor kan je onder andere sneller en op een efficiëntere manier lopen;
  • Blessurepreventie: Onderzoek wijst uit dat lopers in combinatie met een gebalanceerd programma tot 30% minder kans hebben op blessures. Precies omdat de loper steviger en stabieler op zijn benen staat wordt met de rest van het lichaam veel minder snel gecompenseerd. Overmatig compenseren is vaak een van de redenen waardoor overbelasting van de omliggende weefsels en gewrichten ontstaat. Deze overbelasting kan vervolgens leiden tot blessures.
  • Betere looptechniek: Je loopt comfortabeler, stabieler en efficiënter, waardoor je de inspanning langer kan volhouden. Erg belangrijk dus voor lopers van de lange afstand.

Wat heb ik nodig?

Meer dan een fitnessmatje en je eigen lichaamsgewicht heb je eigenlijk niet nodig om een volledige core-sessie samen te kunnen stellen.

Verder kan ook extra materiaal aan de training toegevoegd worden in de vorm van Swissballen, een Bosu of gewichtjes.

Wanneer en hoe lang?

Zoals hierboven reeds vermeld is het belangrijk om voldoende tijd te besteden aan het trainen van de rompstabiliteit. Het lichaam is extra vatbaar voor blessures en overbelasting wanneer het vermoeid is. Op die momenten komt het dubbel zo goed van pas. Zet het dus naast je sport specifieke trainingen zeker en vast in je agenda. Ook al plan je slechts 15′ in. Op regelmatige basis zal deze trainingsvorm zeker zijn vruchten afwerpen. 

Voorbeelden?

Weet je niet meteen hoe je eraan moet beginnen? Enkele eenvoudige oefeningen vind je via de filmpjes hieronder of neem contact op met info@zenithsportcoaching.be om u te laten begeleiden.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Close Menu
×
×

Cart