COVID-19: Wat coach en atleet moeten weten

Aparte tijden… ook voor de sportwereld. Geen voetbal, wielerwedstrijden werden geschrapt, grote marathons en triatlons werden uitgesteld of afgelast. Hoe ga je daar als sporter en coach mee om? Onderstaand artikel probeert er alvast een antwoord op te bieden.

Inhoudstafel

Wat is COVID-19 precies?

COVID-19 is een recent ontdekt Coronavirus. Coronavirussen zijn een uitgebreide familie van virussen die wereldwijd circuleren en voornamelijk voorkomen bij mensen en zoogdieren zoals koeien, kamelen, varkens en vleermuizen. Normaal gesproken veroorzaakt een infectie milde ademhalingsproblemen, net zoals bij een traditionele verkoudheid.

COVID-19
Photo by Fusion Medical Animation on Unsplash

Af en toe maken deze virussen de transfer van dier naar mens. Eerdere gevallen zijn bijvoorbeeld het SARS en MERS. Als dit gebeurt is de ziekte vaak ernstiger. Het SARS virus is veel minder besmettelijk en heeft een sterftecijfer van om en bij de 10%. MERS daarentegen is veel besmettelijker en zorgt voor een sterftepercentage van ongeveer 35%. Net zoals bij SARS is COVID-19 waarschijnlijk bij vleermuizen ontstaan, maar in tegenstelling tot SARS is het wel veel besmettelijker, maar minder dodelijk.

Mijn atleet vertoont symptomen, wat nu?

De huidige richtlijnen voor het testen op COVID-19 zijn afhankelijk van de mate waarin personen lijden aan verschillende belangrijke symptomen van een luchtwegenaandoening. Enkele symptomen zijn bijvoorbeeld het ervaren van kortademigheid met koorts. 

Op dit moment is het nog steeds onwaarschijnlijk dat elke verkouden sporter COVID-19 zal hebben in tegenstelling tot elke andere gebruikelijke bron van infectie van de bovenste luchtwegen. Wanneer je vermoed besmet te zijn is de beste manier van handelen simpelweg er al het mogelijke aan doen om ervoor te zorgen dat deze niet aan iemand wordt overgedragen.

Dit omvat:

  • Van thuis uit werken (indien mogelijk)
  • Een mondmasker dragen om de verspreiding van partikels tegen te gaan
  • Regelmatig handen wassen
  • In quarantaine gaan (gedurende 14 dagen)

De huidige richtlijnen staan niet meer toe dat iedereen die dat wil zomaar getest wordt. De test gebeurt enkel nog met de personen waarbij bovenstaande symptomen duidelijk aanwezig zijn.

Welke invloed heeft COVID-19 op mijn wedstrijdseizoen?

De belangrijkste manieren waarop de volksgezondheidsinstanties de verspreiding van deze uitbraak onder controle willen houden zijn: het opvolgen van diegenen die de infectie hebben, het verminderen van de verspreiding door het in quarantaine plaatsen van personen en de bevolking duidelijke maatregelen opleggen zoals het regelmatig wassen van handen. Daarnaast wordt er ook voorkomen dat mensen zich nog in grote groepen verzamelen.

Deze laatste vormt jammer genoeg de grootste bedreiging voor alle opkomende sportieve evenementen zoals triatlons en loopwedstrijden. Grote bijeenkomsten zorgen er nu eenmaal voor dat het virus zich snel verspreidt. Daarom is het van essentieel belang om dergelijke evenementen al dan niet tijdelijk uit te stellen om de gezondheid van de bevolking te vrijwaren. 

Moet je nieuwe doelen stellen? Enerzijds hangt het ervan af of de wedstrijd waarvoor je trainde doorgaat in deze periode of pas later op het seizoen. Gaat je huidige doel niet door? Dan raad ik aan om zware trainingsblokken even aan de kant te laten. Doe gerust enkele weken rustig aan om daarna aan een nieuwe trainingsblok te starten.

Tips voor een stevig immuunsysteem

Zware intervaltrainingen worden beter even aan de kant geplaatst. Zware inspanningen zorgen namelijk, in de uren na zo’n training, voor een verzwakt immuunsysteem. Hierdoor loop je meer risico op een infectie. Daarom zou het niet onverstandig zijn om in het rood te gaan tijdens de training enkele weken uit te stellen. Ik raad ieder van mijn atleten dan ook aan de zware intervaltrainingen aan te passen naar een duurloopje of rustig fietsritje. 

COVID-19

Een tweede aspect die de nodige aandacht vraagt is het op peil houden van de vochtbalans. Zorg dat je tijdens je loop- of fietstraining extra vocht kunt opnemen. 

Vervolgens kunnen we ook het belang van een goede nachtrust niet ondermijnen. Maak werk van een goede nachtrust en zorg indien mogelijk eens voor een extra uurtje slaap. Indien de mogelijkheid zich voordoet kan ook een middagdutje geen kwaad.

Wat moet ik hiervan onthouden?

Het lijdt geen twijfel dat dit virus een bedreiging vormt voor de volksgezondheid, indien het niet kordaat wordt aangepakt. Atleten moeten hun best doen om hun risico op het oplopen van het COVID-19 te verminderen door een goede handhygiëne te behouden, geen handen te schudden, nauw contact te vermijden met mensen die ziek zijn of ademhalingsproblemen vertonen.

Mijn advies is om fysiek verder te blijven trainen voor evenementen alsof het zou plaatsvinden. Daarentegen moet je je als atleet wel mentaal voorbereiden op de mogelijkheid dat je evenement uitgesteld wordt of in het ergste geval helemaal niet doorgaat. 

Train hard, train healthy.

Bronnen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pinterest
Pinterest