33 manieren om je spelers te motiveren

In deze blog nemen we 33 technieken onder de loep die volgens ons het meest effectief zijn en die iedereen zou moeten overwegen.

Nogmaals, het hangt van je situatie af, maar deze 33 technieken zijn bewezen zeer effectief te zijn. Na het lezen van dit gedeelte heb je misschien alles wat je nodig hebt. Maar we zullen je in de toekomst nog meer tactieken aanreiken. Aangezien dit de “ultieme gids voor motivatie” is, bieden we je allerlei technieken om uit te kiezen.

Om te beginnen, hier zijn de top 33 meest effectieve motivatie technieken:

Table of Contents

Tip 1: Erken het belang van spelersmotivatie

Als je eerst het belang van de motivatie van je spelers inziet, zal dat je succes sterk bevorderen.

Elke goede coach moet twee dingen doen: hij moet lesgeven en hij moet motiveren!

Veel te weinig coaches besteden de tijd die nodig is om te begrijpen hoe ze moeten motiveren. Ze besteden ook niet genoeg tijd aan de dingen die nodig zijn om te motiveren (zoals het leren kennen van je spelers en uitpluizen wat hen drijft).

Het motiveren van spelers kan het verschil betekenen tussen een promotie- of degradatiewedstrijd. Hard werken en motiveren zal de vaardigheden van spelers drastisch verbeteren.

Tip 2: Wees een leraar

Dit is misschien wel het belangrijkste en krachtigste concept voor u om te omarmen.

Coachen is onderwijzen. Wat is de prioriteit en de allesoverheersende zorg van een leraar? Het is de vooruitgang van de student, niet winnen of verliezen.

Dit is een eenvoudig en diepgaand concept dat je moet omarmen. Wanneer de coach de speler als een student behandelt, laten spelers en het team een enorme verbetering zien.

De harde realiteit is dat spelers in wedstrijden precies hetzelfde doen als in de training. Hou jezelf niet voor de gek. Een opmerkelijke toespraak voor de wedstrijd zal niet plotseling een vuur ontsteken dat de hele wedstrijd duurt. Dit is niet het antwoord.

De makkelijkste manier om spelers te motiveren is eenvoudig. Leer het ze. Spelers zullen reageren als je ze iets leert. En als ze merken dat ze beter zijn geworden, zal dit nog meer motivatie opleveren.

De les hier is simpel: Behandel je spelers als studenten. Leer ze. Help ze zich te verbeteren. Zorg ervoor dat ze zien dat ze verbeteren. Laat verbetering niet vertragen. Zorg ervoor dat ze altijd verbeteren en de resultaten zien. Als je vastloopt, zoek dan hulp bij een ervaren mentor. Alleen al het omarmen van deze eenvoudige techniek kan je succesvoller maken dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Tip 3: leg uit waarom

Een goede leraar (en verkoper wat dat betreft) legt de “reden waarom” uit. Vaak moeten coaches hun verkoopspet opzetten (naast het lesgeven) omdat je ervoor moet zorgen dat spelers erin geloven.

Heel vaak begrijpen spelers niet waarom ze een bepaalde oefening doen, en eerlijk gezegd verliezen ze dan ook hun motivatie. Ze geloven niet echt dat de oefening hen helpt.

Daarom moet je uitleggen waarom de grondbeginselen en oefeningen die je doet belangrijk zijn. Ga er niet van uit dat de spelers het weten.

Het uitleggen van de “reden waarom” is een bewezen psychologische trigger die ervoor zorgt dat mensen een gewenste actie ondernemen. Op psychologisch niveau willen mensen van nature de reden weten waarom ze iets doen.

Tip 4: laat verbetering en groei zien

Zoals eerder al gezegd, is de beste motivatie misschien wel wanneer sporters kunnen zien en voelen dat ze steeds beter worden. Het begin van het seizoen is altijd zeer productief omdat het nieuw en fris is, en spelers het gevoel hebben dat ze snel beter worden.

Maar naarmate het seizoen vordert, kan het vaak saai worden en krijgen spelers het gevoel dat ze niet meer vooruitgaan. Dit maakt het echt moeilijk voor hen om hard te blijven werken.

Kinderen worden gemotiveerd door vooruitgang en door te groeien; dus het is heel belangrijk om voortdurend feedback te geven over hun inzet en prestaties.

Zorg ervoor dat je trainingen evolueren in complexiteit naarmate het seizoen vordert. Met andere woorden, blijf je oefeningen en routines verfijnen, zodat er steeds een element van uitdaging en groei aanwezig is.

Wees zelfverzekerd. Bestudeer de basisprincipes en wees zelfverzekerd bij het onderwijzen van de basisprincipes. Als een coach niet kan onderwijzen (details) hoe kan hij dan vertrouwen wekken bij de spelers zodat ze vertrouwen hebben in de coach? En, zonder het vertrouwen van de spelers, hoe kan een coach zelfs maar beginnen te motiveren?

Om je spelers verbetering en groei te laten zien, moet je georganiseerd zijn. Een ongeorganiseerde en onevenwichtige trainingssessie kan spelers demotiveren om het beste van zichzelf te geven. Plan goed vooruit en zorg voor een goede afstemming op de behoeften van de individuele groep en het team. Denk eraan: afwisseling is de specerij van het leven! De training moet zowel mentaal als fysiek stimulerend zijn.

Voor spelers die vaak invaller zijn, is het moeilijk om ze gemotiveerd te houden. Probeer bijvoorbeeld een wekelijkse wedstrijd te houden waarbij de hoofdtrainer alleen met de wisselspelers werkt en een assistent-trainer met het eerste elftal, maar zet op geen enkel moment afstand tussen de spelers.

Elk individu moet het gevoel hebben dat hij of zij succesvol is geweest op een bepaald punt in de training. Niet noodzakelijkerwijs de beste, de snelste, de winnaar – maar misschien degene die als eerste op de training was, of eraan gedacht heeft een onderdeel van de uitrusting mee te nemen waarvoor gevraagd was te zorgen. Er zijn zoveel manieren. Gebruik je fantasie en creativiteit.

Herinner hen er in de loop van het seizoen aan hoeveel ze verbeterd zijn. Herinner ze eraan hoe ze een maand geleden schoten. Herinner ze eraan hoeveel hun balbehandeling verbeterd is sinds het begin van het seizoen.

Tip 5: vier "minisuccessen", zowel individueel als team

In plaats van je zorgen te maken over winnen, zet je spelers in een positie waarin ze andere successen kunnen ervaren…

Bijvoorbeeld, als je werkt aan afwerken op doel, kun je hun vooruitgang in kaart brengen en hun verbetering in schietpercentage laten zien tijdens de training. Vier deze kleine successen!

Kinderen willen succesvol zijn en plezier hebben. Maar helaas kan niet iedereen winnen. Daarom is het heel belangrijk dat je andere manieren vindt om spelers te laten slagen.

Hier zijn een paar ideeën:

  • Vier het afmaken van een moeilijke oefening
  • Vier dat je een doel hebt bereikt
  • Vieren wanneer ze een nieuwe vaardigheid leren
  • Vieren wanneer ze de aanval leren
  • Vieren wanneer het team of een speler een moeilijke gewoonte doorbreekt

Laat een minder seizoen u of uw team niet naar beneden halen. Ik weet dat het moeilijk kan zijn, maar het feit dat je elke wedstrijd verloren hebt, betekent niet dat het GEEN succes was!

Als je spelers beter zijn geworden, plezier hebben gehad en levenslessen hebben geleerd, dan was het zeker een succes! Vier die successen. Dat is ten slotte waar het bij het opleiden van jeugdspelers om gaat.

Tip 6: Hard werk belonen en positief bekrachtigen

Wat is positieve bekrachtiging?

Positieve bekrachtiging is het geven van een beloning aan een kind onmiddellijk na een gedrag om hen aan te moedigen het opnieuw te doen. Als een kind positieve bekrachtiging krijgt, zoals een beloning voor het doen van een gedrag, zal het zich concentreren op het doen van het juiste en het herhalen van dat gedrag.

Waarom werkt positieve bekrachtiging?

Positieve bekrachtiging is succesvol bij kinderen omdat het zich richt op de positieve doelen in plaats van op de negatieve gebeurtenissen die zich voordoen. Positieve bekrachtiging geeft het kind ook psychologische voldoening.

Soorten beloningen en versterking

Er zijn veel manieren om spelers te belonen en positieve versterking te bieden. U kunt (en moet) bijvoorbeeld regelmatig verbale beloningen geven tijdens de training en de wedstrijden. Spelers houden ervan complimenten te horen, dus die trekken echt hun aandacht.

Geef spelers af en toe complimenten in het bijzijn van het team als ze een grote inspanning leveren. Publiekelijke lof wordt vaak goed ontvangen en spelers zullen hard werken om zulke lof te verdienen.

We moeten alles in het werk stellen om positieve dingen te vinden die kinderen doen, want je krijgt wat je beloont. Je krijgt wat je aanmoedigt; je krijgt waar je over praat.

Frequentie van feedback

Om spelers gemotiveerd te houden, is de frequentie waarmee je feedback geeft van het grootste belang.

Positieve bekrachtiging werkt het best als het niet eenmalig is; hoe vaker het gebeurt, hoe effectiever het is.

Ik heb enige tijd geleden een truc geleerd die coaches kan helpen om te gaan met het geven van complimenten: zorg ervoor dat ze het vaak doen.

Als je naar de training gaat, zorg dan dat je vier paperclips en een knikker in je zak hebt.

Wanneer je gaat oefenen, stop dan vier paperclips en een knikker in je zak. Verplaats één paperclip naar je linkerzak wanneer je een positieve opmerking geeft. Verplaats de knikker echter naar je rechterzak wanneer je een negatieve opmerking maakt.

De bedoeling hiervan is dat u de knikker pas terug naar de rechterzak kunt verplaatsen als alle paperclips uit de rechterzak naar de linkerzak zijn verplaatst. U kunt deze techniek tijdens de training steeds opnieuw uitvoeren.

U kunt uw eigen variatie op deze oefening gebruiken, en het hoeft niet met knikkers en paperclips of een vier-op-één verhouding te zijn. Je hoeft het ook niet het hele seizoen te herhalen, maar gewoon zo nu en dan.

Het is een goede manier om je atleten weer te leren prijzen en hen te laten zien dat je ze waardeert.

Wees specifiek

Wanneer je een kind prijst, is het het beste om specifiek te zijn met je woorden. Natuurlijk is het beter om iets te zeggen als “goed gedaan” of “mooi schot”, maar specifiek zijn helpt om het positieve gedrag of het gedrag dat u wilt te bevorderen. De spelers zullen ook het gevoel hebben dat je aandacht schenkt aan wat ze doen als je specifiek bent met je lof.

“Goed schot” is beter dan “goed gedaan”. En “goed gedaan door die bal te trappen” is beter dan “goed gedaan daar.”

Laat ze precies weten wat je wilt.

Zorg ervoor dat je uitlegt wat je wilt op een manier die overkomt op een speler die niet aan de verwachtingen voldoet.

Tip 7: stel tastbare doelen

Het stellen van doelen op korte, middellange en lange termijn kan een zeer effectieve motivatietechniek zijn. De sleutel is om tastbare doelen te stellen (dingen die gemeten kunnen worden) en ook regelmatig feedback te geven.

Alan Stein wijst erop dat spelers zowel directe als lange termijn motivatie nodig hebben. “Beide moeten regelmatig worden aangesproken. Korte termijn is misschien de wedstrijd van vrijdagavond; lange termijn het winnen van het kampioenschap.”

Ik geloof dat doelen heel belangrijk zijn, en als ze goed worden uitgevoerd kunnen ze ongelooflijk effectief zijn. Maar zoals Don Kelbick aangeeft, moet je voorzichtig zijn… “Ik zeg niet dat je geen doelen moet hebben, maar als je ze gebruikt als een primaire bron van focus, kun je je spelers op een mislukking voorbereiden. Als alles achter de rug is, hoeveel doelen zijn er dan daadwerkelijk gehaald? Daar moet je voorzichtig mee zijn, want die doelen worden uiteindelijk betekenisloos en doen zelfs afbreuk aan andere doelen.”

De sleutel hier is niet te overdrijven met te veel doelen en ervoor te zorgen dat je realistische doelen kiest die iets betekenen. Spelers en teams hebben doelen nodig, zodat ze weten waarop ze zich moeten concentreren en waar ze naar moeten streven. Maar de sleutel is het “type” doelen dat je kiest…

Ik ben ervan overtuigd dat je GEEN doelen moet stellen voor de prestigieuze statistieken, zoals de meeste punten scoren en zelfs wedstrijden winnen. Spelers willen die dingen al zonder doelen te stellen. Niet te vergeten, het geeft ze een verkeerd idee.

Als je echter doelen stelt voor andere belangrijke aspecten van het spel, zul je veel succes hebben!

Je kunt doelen stellen voor offensieve efficiëntie, defensieve statistieken, en balbezit per wedstrijd. Je wilt altijd meer balbezit dan het andere team en dat komt door samen te werken als een collectief geheel.

Vergeet niet om regelmatig feedback te geven over hun status en beloon spelers voor het bereiken van hun doelen.

Atleten moeten een duidelijk idee hebben van wat er van hen verwacht wordt. Doelen moeten geïndividualiseerd worden. Het kan lastig zijn om doelen te stellen, omdat mensen niet gemotiveerd raken door doelen die ze als te makkelijk of te moeilijk ervaren.

Weet dat wat sommige spelers motiveert, anderen niet motiveert. Het is belangrijk om je spelers als individuen te leren kennen en te weten hoe ze individueel en als team zullen reageren op motivatietactieken. Uiteindelijk, als je betrokken en enthousiast bent, en bereid bent om de tijd te nemen om trainingen interessant te houden, dan zal je team reageren.

Voor elke speler een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) en PAP (persoonlijk actieplan) voorzien is alvast een meerwaarde.

Tip 8: prestatie meten

Het meten van prestaties klinkt misschien hetzelfde als het stellen van doelen. Maar het is niet hetzelfde.

“Wanneer prestaties gemeten worden, verbeteren de prestaties. Wanneer prestaties worden gemeten en terug gerapporteerd, versnelt de snelheid van verbetering aanzienlijk.”

In de zakenwereld wordt dit fenomeen de Wet van Pearson genoemd.

Alleen al het tonen van de juiste statistieken en statistieken aan je spelers zal hun prestaties verbeteren. Je zou verbaasd zijn hoe effectief dit is. Door rapporten op te hangen in de kleedkamer, ze te delen tijdens de training en erover te praten, worden spelers zich meer bewust van hoe ze presteren.

Het belangrijkste is om de gegevens te delen. Je hoeft niet eens doelen te stellen. Alleen al het delen van de gegevens verbetert de prestaties en motiveert.

Er zijn zoveel dingen die je kunt meten – teamstatistieken, individuele statistieken, high fives, complimenten, tevredenheidsscore van spelers, enzovoort. Er zijn te veel opties om hier op te noemen.

Het enige wat je moet doen is gaan zitten en nadenken over WAT BELANGRIJK IS voor jou en je team. Bedenk dan wat je kunt meten om te bepalen of je het goed doet op dat gebied.

Denk je dat je niet alles kunt meten wat belangrijk voor je is? U zult verbaasd zijn wat u kunt meten als u er goed over nadenkt. Ik durf te wedden dat je bijvoorbeeld niet wist dat je kon meten hoeveel plezier je spelers hebben. Er zijn veel manieren om dit te meten…

Je kunt bijhouden hoeveel tijd je aan elke oefening besteedt (spelers houden ervan om in beweging te blijven). Je kunt een assistent één keer per week laten bijhouden hoeveel glimlachen hij ziet tijdens de eerste 20 minuten van de training en tijdens de laatste 20 minuten van de training. Je kunt je spelers eens per week ondervragen met de vraag: “Op een schaal van 1-10, hoeveel plezier heb je deze week gehad tijdens de training?”

Als het belangrijk voor je is, beloof ik je dat er op zijn minst iets is dat je kunt meten om bij te houden hoe je het doet.

Een waarschuwing voordat je deze techniek probeert. Deel niet te veel metingen en statistieken. Dat zal afzwakken wat je probeert te bereiken. Deel en publiceer alleen de kritische cijfers die het belangrijkst zijn voor het team en je spelers.

Tip 9: occasioneel testen

Een andere manier om prestaties te meten is het af en toe uitvoeren van tests. Verscheidene keren in het jaar kun je evaluatietests uitvoeren. Je kunt een test doen in het laagseizoen, het voorseizoen, het middenseizoen en het naseizoen. Dit is slechts een voorbeeld. De frequentie van testen is aan jou te bepalen. Als je evaluatietest heel eenvoudig is, kun je hem zelfs wekelijks uitvoeren.

Je kunt kracht testen, nauwkeurigheid (percentage) schieten in verschillende oefeningen, balbehandeling, snelheid, snelheid tijdens het dribbelen met de bal, enzovoort. Het aantal dingen dat je kunt testen is eindeloos.

Deze tests kunnen leuk zijn, motiverend, en spelers echt helpen verbeteren. Een paar suggesties voor het uitvoeren van tests…

Overweeg om een wedstrijdsfeer te creëren waarbij veel spelers aanwezig zijn en toekijken terwijl je testen uitvoert. In deze omgeving zullen de spelers met veel energie en enthousiasme strijden. Je kunt doelpuntenborden en recordborden maken met daarop de beste prestaties aller tijden, dit kan de atleten ook motiveren.

De beste motivatie is echter het concept van het streven naar een persoonlijke beste prestatie bij het testen van fysieke vaardigheden of het streven naar een verbeterde score in vergelijking met de laatste evaluatie van de atleet op metingen van technische, tactische, communicatieve en mentale vaardigheden.

Wanneer de atleten zichzelf vandaag vergelijken met gisteren, kunnen zij altijd slagen en vooruitgang boeken, ongeacht de prestaties van hun teamgenoten. En wanneer de atleten zichzelf vooruitgang zien boeken, zullen ze gemotiveerd zijn om te blijven oefenen en trainen. Dit concept, dat gericht is op het individu, doet niets af aan het teamconcept. Je moet het team er gewoon aan herinneren dat als elke speler elke dag beter wordt, het team ook elke dag beter moet worden!

Als je je spelers evalueert, is één concept cruciaal: atleten moeten zich concentreren op het proberen te verbeteren van hun eigen eerdere prestaties, in tegenstelling tot het vergelijken van hun prestaties met die van teamgenoten. Zeker, vergelijkende gegevens kunnen atleten helpen te zien waar ze staan in het team en misschien onder andere spelers op hun positie, en dit soort informatie kan spelers motiveren of helpen doelen te stellen. Maar alle ranglijsten plaatsen sommige atleten in het team onder anderen en het gevaar van het focussen op dit soort systeem is dat atleten gemakkelijk ontmoedigd kunnen raken als ze consequent in het onderste deel van het team staan.

Tip 10: toon dat je om iemand geeft

Een van de beste manieren om spelers te motiveren is om te laten zien dat je ook buiten het voetbal om hen geeft.

Laat zien dat je om spelers geeft door oprechte interesse te tonen in wat ze doen BUITEN het voetbal. Steun hen. Toon oprechte belangstelling.

Dit zal hen laten zien dat je echt om hen geeft en zal jullie helpen een betere relatie op te bouwen. En als ze eenmaal geloven dat je echt om ze geeft, zullen ze voor je ten strijde trekken.

Leer je spelers als individuen kennen. Breng tijd door om één op één met ze te praten. Het hoeft geen uren te duren, een paar minuten is al genoeg. Het punt is om ze te laten weten dat ze belangrijk voor je zijn, zowel op en naast het veld.

Tip 11: inspireer spelers

"De middelmatige leraar vertelt. De goede leraar legt uit. De superieure leraar demonstreert. De grote leraar inspireert."

William A. Ward

Een van Coach Morgan Wooten’s favoriete manieren om spelers te bereiken was door middel van motiverende, tot nadenken stemmende gedichten. Sommige van zijn beste spelers, zoals Adrian Dantley en Danny Ferry, hebben hem verteld hoezeer sommige van die gedichten hen hebben geholpen.

Ik ken verschillende coaches die elke training beginnen met een “Citaat van de Dag”. Vaak is het iets motiverends van een profspeler of coach. En soms eindigen ze de training met nog een citaat.

Door te zoeken op het internet kun je honderden inspirerende gedichten en citaten vinden. Om nog maar te zwijgen van de tientallen boeken die beschikbaar zijn.

Tip 12: zoek uit wat elke speler drijft

Sommige spelers zijn (realistisch gezien) gemotiveerd om op het volgende niveau (of niveaus) te spelen; terwijl anderen dat niet zijn. Elke speler wordt op verschillende manieren gemotiveerd.

Wat weet je over je spelers? Wat maakt hen gek? Weet je hoe je met sekse- en leeftijdsverschillen moet omgaan? We kunnen 8-jarigen niet coachen zoals spelers van de middelbare school, en we kunnen ook niet wat werkt voor jongens van de middelbare school kopiëren en het laten werken voor meisjes van de middelbare school. Men kan veel te weten komen over het motiveren van een speler door iets te begrijpen van de psychologische samenstelling van die speler en de persoonlijke achtergrond van de individuele speler.

Hier is een gedachte voor u om over na te denken: Iedereen is gemotiveerd door hetzelfde, succes.

Het verschil in mensen leidt tot verschillende definities van succes. Het is de taak van de coach om uit te vinden wat elk van zijn spelers motiveert. Dat kunnen verschillende dingen zijn op verschillende momenten van het jaar en het zal zeker verschillend zijn voor verschillende mensen.

Er is geen manier om dit uit te vinden zonder tijd te besteden aan het leren van de motivaties van je spelers. De meeste coaches eisen van hun spelers dat ze buiten de trainingen tijd vrijmaken om noodzakelijke dingen te doen die hen betere spelers maken. Eisen coaches van zichzelf dat ze doen wat nodig is om een beter team te maken door buiten de training tijd aan hun team te besteden? Ik bedoel niet dat je elke speler op je bank moet roepen om ze te analyseren. Maar coaches moeten begrijpen dat spelers gemotiveerd zijn door zaken die zowel op als buiten het veld spelen. Je moet leren wat die zijn.

De volgende uitdaging is om al die individuele motivaties te combineren en ze samen te voegen. Ook dit vereist individuele tijd met spelers, want in teamsituaties moet het allemaal-voor-één-en-voor-één-voor-allen zijn. De coach moet aanvoelen wat hij tijdens privémomenten tegen elke speler moet zeggen.

Tip 13: maak training en oefenstof leuk en competitief

Alle mensen zijn meer gemotiveerd door dingen die ze leuk vinden; dus probeer plezier te maken, vooral met jeugdspelers! Als de spelers ouder worden, kan het toevoegen van een competitief aspect aan de training de spelers echt stimuleren om harder te werken.

Laten we eerlijk zijn. Denk je echt dat spelers gemotiveerd zullen zijn om hard te werken als ze weten dat de oefeningen eentonig en superhard zullen zijn, en dat er tegen hen geschreeuwd zal worden door drilsergeanten?

Natuurlijk niet!

Spelers moeten hard werken, maar ALS ze plezier hebben tijdens de training, weet je dat je het beste uit hen zult halen. Leer met ze te lachen, zelfs als het ten koste van jezelf gaat.

Om training leuk te maken, moet je zelf ook plezier hebben. Lach. Geniet van het proces.

Het belangrijkste is dat kinderen het leuk vinden om te slagen. Dus zorg voor uitdagende, maar realistische oefenstof en breng kinderen in situaties waarin ze kunnen slagen.

En natuurlijk, maak je oefeningen leuk. Je kunt bijna elke gewone oefening leuk maken. Gebruik gewoon je verbeelding.

Tip 14: zorg voor goede gewoontes

Speel elke wedstrijd alsof het de laatste wedstrijd van de kampioenswedstrijd is!

De sleutel is om er een gewoonte van te maken om hard te spelen, wat er ook gebeurt. Je gaat hard in de training, in elke oefening, en elke minuut van de wedstrijd, maakt niet uit wat.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar de tactieken in dit rapport zullen je helpen en het is iets waar een coach naar moet streven.

Je kunt een speler niet altijd inspireren met een geweldige speech tijdens de rust. Dat soort dingen werkt maar voor zo lang en verslijten. Spelers raken afgestompt van de speeches voor de wedstrijd en motiverende praatjes. De motivatie moet van binnenuit komen.

De sleutel hier is voor spelers om een gewoonte te ontwikkelen om 100% te geven. Als ze 100% geven in de training, zullen ze 100% geven in een wedstrijd. Ze zullen niet weten hoe ze anders moeten spelen.

Dit is praktisch de ENIGE manier om intensiteit te behouden gedurende het hele seizoen. Zonder goede gewoontes, ben je gebonden aan grote inconsistentie en schommelingen.

tip 15: competitie

Een van de meest gebruikelijke manieren om spelers te motiveren is door competitie toe te voegen aan je oefeningen en trainingen.

De meeste spelers zijn meer gemotiveerd als er iets op het spel staat. Plus het toevoegen van wat competitie hier en daar kan het leuker maken voor je spelers. Je zou dus kunnen overwegen om trainingen en trainingen te ontwerpen die competitief zijn.

Je zou bijvoorbeeld teams kunnen samenstellen voor een afwerkoefening en het team of de individuele speler belonen die de meeste schoten succesvol maakt.

Met een beetje fantasie kun je manieren bedenken om bijna AL je oefeningen competitief te maken. Denk er alleen aan dat vergelijkingen tussen teamgenoten sommige spelers een slecht gevoel over zichzelf kan geven en rivaliteit tussen teamgenoten kan aanwakkeren. Kortom, het kan de motivatie van een speler verpletteren.

Bovendien wijst Don Kelbick erop dat competitie de ontwikkeling van vaardigheden kan belemmeren. Als je een nieuwe vaardigheid leert, moet je alle competitie uitsluiten en zoveel mogelijk herhalingen krijgen. Dus je wilt zeker niet overdrijven als je competitie toevoegt aan oefeningen.

tip 16: creëer groepsdynamiek dankzij teamwork

Over het algemeen zijn mensen eerder geneigd hard te werken voor een team (of andere mensen) dan voor zichzelf. In het bedrijfsleven lijken de meest uitmuntende organisaties één overkoepelend doel te hebben dat op de voorgrond van die organisatie wordt geplaatst. Het doel wordt voor alle betrokkenen centraal gesteld.

Wat is het collectieve en allesoverheersende doel van uw team?

Is teamwork uw allesoverheersende doel? Is het een wederzijds bepaald teamconvenant? Ga op onderzoek uit om het doel van uw team te bepalen.

Overweeg de nadruk te leggen op teamwork in uw trainingen en wedstrijden. Herinner spelers eraan dat ze sterker zijn door samen te werken. Geef ze voorbeelden. Vertel ze verhalen. Verhalen zijn krachtige manieren om spelers te overtuigen en belangrijke concepten bij te brengen.

Zijn uw spelers een hechte groep? Gaan ze met elkaar om? Respecteren ze elkaar? Wat kunt u doen om hun relaties te verbeteren?

U zult merken dat de hardst werkende teams vaak goede vrienden zijn, elkaar respecteren, geloven in teamwork en kameraadschap hebben. Zulke teams winnen kampioenschappen, werken hard, spelen voor elkaar, en behalen de meeste successen.

Daarnaast moet u uw spelers toewijding bijbrengen, in het bijzonder toewijding aan het team en zichzelf.

Veel jonge atleten hebben zich in hun leven nog nooit ergens voor ingezet. Om hun inzet te verkrijgen, moet u ten minste drie dingen doen:

  1. Ten eerste, leg uit wat commitment betekent en bespreek het met de groep. Voorbeeld: “Commitment is een belofte om je volledig te concentreren op de training en om je buiten de training eervol te gedragen.”
  2. Ten tweede, vraag om hun commitment. Dit zal vaak de vorm aannemen van een contract met de atleet.
  3. Ten derde, wees expliciet in het uitleggen van de voordelen van toewijding aan de programma’s, zoals: door je te richten op succes in de praktijk, kun je de atleten helpen hun dagelijkse problemen te blokkeren. Spelers zullen vaak merken dat de dingen die hen voor de training dwarszaten makkelijker op te lossen zijn of niet eens meer de moeite waard zijn om zich druk over te maken.

Als ze leren zich voor één ding in te zetten, leren ze zich ook voor andere dingen in te zetten, zoals schoolwerk, relaties, in vorm blijven, sociale doelen, religieuze overtuigingen.

Door met teamgenoten te worstelen om een verbintenis vol te houden, wordt hun band sterker. Geëngageerde sporters leren elkaar te steunen op de manier waarop zij op hun beurt steun van anderen krijgen.

tip 17: houd de training vernieuwend, snel en in beweging

Om kinderen te motiveren, houd je training in beweging! Probeer niet te veel tijd te besteden aan een bepaald aspect van het spel. Wees kort en to the point.

Blijf niet te lang stilstaan bij dingen. Onthoud dat het een ontwikkelingsproces is, meestal geen onmiddellijke resultaten.

Houd dingen fris en vernieuwend.

Probeer je oefeningen van tijd tot tijd te veranderen, zodat ze niet afgezaagd raken.

Een idee is om jezelf in te voegen in sommige oefeningen en te concurreren met de spelers. Spelers houden van coaches die met hen zweten en zullen het als een uitdaging zien om harder te werken en u te verslaan.

Zorg ervoor dat je je aan het oefenschema houdt. Ga NIET over je geplande tijd heen. Als de kinderen merken dat je dat doet, zullen ze hun eigen tempo gaan bepalen. Naarmate het seizoen vordert, kun je overwegen de trainingstijd in te korten.

tip 18: implementeer een beloningssysteem

Veel coaches hebben veel succes gehad met het invoeren van beloningssystemen. Natuurlijk kun je niet volledig vertrouwen op een beloningssysteem. U moet uw systeem aanvullen met andere motivatietechnieken en een combinatie van technieken vinden die voor u werkt.

Hier zijn enkele beloningssystemen die andere coaches met succes hebben gebruikt:

Koran Godwin gebruikt een beloningssysteem dat draait om verantwoordelijkheid en competitie. Elk van de oefeningen heeft een winnaar en een verliezer. De verliezer moet meer lopen dan de winnaar voordat je weer aan de volgende oefening mag beginnen. Met het beloningssysteem weet elke speler dat hij niet mag verslappen op de training omdat hij er verantwoordelijk voor is dat zijn team meer loopt dan nodig is. Coach Godwin houdt van het beloningssysteem omdat het de 15e man in je team motiveert om net zo hard te werken als de 1e. Het creëert ook conflicten waardoor teamgenoten leren hoe te communiceren onder druk. Hij beoordeelt het succes van zijn teammotivatie op die 15e speler. Als hij elke dag hard werkt, wordt je team beter. Als hij er niet mee bezig is en niet gemotiveerd is, kan die kanker zich verspreiden onder de anderen.

De legendarische Coach Morgan Wooten gebruikt een systeem dat hij “permissies” noemt. Toestemmingen zijn beloningen die aan spelers worden toegekend op basis van uitstekende inspanningen of het bereiken van gestelde doelen. De permissies worden tijdens de training verdiend en aan het eind opgeteld.

tip 19: neem een pauze

Coach Jim McGannon denkt dat een van de belangrijkste manieren om spelers gemotiveerd te houden is om ze aan te moedigen een paar keer per jaar even weg te zijn van het spel. Jordan speelde graag golf. Nicklaus (golfer) was een goede competitieve tennisser. Tiger Woods houdt van bootje varen. Naar mijn mening is het voor competitiespelers heel belangrijk om zo volledig mogelijk van het spel weg te zijn, maar toch de energie op een andere manier te laten stromen.

Ga met ze bowlen. Probeer andere activiteiten. Moedig ze aan om andere passies na te jagen. Moedig ze aan om na het seizoen een pauze te nemen.

Spelers hebben deze tijd nodig om mentaal en fysiek te herstellen. En niet te vergeten, het hele jaar spelen verzwakt overmatig gebruikte lichaamsdelen en verhoogt de kans op blessures.

tip 20: zorg voor discipline

Een eenvoudige manier om snel controle te krijgen is een precedent te scheppen op de eerste oefendag. Het vastleggen van je verwachtingen vanaf het allereerste begin is de beste manier om niet alleen je rol binnen het team vast te stellen, maar ook om je spelers te laten weten dat je het meent.

Bijvoorbeeld: Als je eerste training begint en de spelers lopen rond, blaas dan op je fluitje en roep ze naar het midden van het veld. Als ze niet naar je toe sprinten, mogen ze meteen gaan rennen. Nadat ze gerend hebben, blaas je opnieuw op het fluitje. Deze keer zullen al je spelers enthousiast naar je toe sprinten. En nog belangrijker, je hebt hun volledige aandacht voor de rest van het jaar.

tip 21: praat met spelers één op één

Een van de beste manieren om een jongere te motiveren is door middel van één-op-één gesprekken. Neem af en toe een speler apart, geef hem een schouderklopje, en laat hem weten dat hij speciaal is voor jou en het team. Prijs hun inzet en moedig hen aan om nog beter hun best te doen. Je zult versteld staan van wat een ogenschijnlijk klein gesprekje kan doen.

tip 22: open communicatie

Je moet constant en bewust je communicatielijnen open houden. Moedig je spelers aan om met je te praten. Sommigen zullen dat doen, sommigen niet, sommigen doen misschien beide, afhankelijk van de situatie. Het is iets dat constant versterkt moet worden.

tip 23: spelen is een voorrecht

Vergeet niet dat kinderen die het team halen een verplichting hebben tegenover de kinderen die uit het team zijn gezet, die het team niet haalden. Wat zouden de kinderen die geschrapt zijn doen om van plaats te wisselen met deze kinderen in het team? Wat dan ook. Dus als de aandacht van een speler verslapt, als zijn houding niet zo geweldig is of als zijn inzet minder dan 100% is, moet hij eraan herinnerd worden dat hij geluk heeft. Er zijn veel kinderen die zijn plek zo zouden innemen.

Voor jeugdtrainers is hier een eenvoudige tip die ik heb opgepikt van Kwame Brown van de IYCA:

Laat spelers niet deelnemen aan de training als ze zich constant misdragen. De beloning voor goed gedrag moet deelname aan de wedstrijd zijn in plaats van de atleet(en) te straffen met rennen als ze iets verkeerd doen. Als je kinderen laat rennen als ze iets verkeerd doen, kan dat een negatieve psychologische invloed op hen hebben, omdat het kan leiden tot een afkeer van de sport of zelfs een afkeer van fitness en dat is het laatste wat we willen. Hardlopen moet worden gezien als een voorrecht.

Soms gedragen kinderen zich op een slechte manier, gewoon om aandacht te krijgen. Met jeugdspelers is het belangrijk om het gedrag dat je wilt te belonen en het gedrag dat je niet wilt te negeren.

tip 24: vermijd collectieve straffen

Coach Don Kelbick vat deze tip mooi samen met dit citaat…

“Vroeger geloofde ik in teambeloningen en teamstraffen. Als één speler te laat was, moest iedereen rennen. Het doel was om te proberen elke speler verantwoordelijk te maken voor elkaar. Theoretisch, de luilakken zullen worden opgevoed door de presteerders.

Helaas werkt het niet op die manier. De negatieve invloeden zullen het altijd winnen van de positieve. Wat er gebeurde was dat de verantwoordelijke spelers vijandigheid ontwikkelden tegenover de onverantwoordelijke; het nam de stimulans weg voor hen om het juiste te doen (waarom zou ik op tijd zijn als ik toch moet rennen?) en creëerde woede tegenover mij als coach omdat ik hen strafte terwijl zij het juiste deden. Ik geloof dat spelers, zelfs in teamverband, individueel verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun daden. Dat helpt de andere spelers zich te concentreren op wat zij belangrijk vinden.”

tip 25: creëer eenheid

Als je de spelers met wie je werkt aardig vindt en respecteert, zul je hard voor ze spelen. Je zult je verplicht voelen om hen niet teleur te stellen.

High Fives – Instrueer de leiders van je team om er een gewoonte van te maken om veel high fives te geven.

tip 26: structureer je training op de correcte manier

Het is moeilijk voor nieuwe coaches om te weten hoe ze een training moeten organiseren – wanneer ze pauzes moeten inlassen, wanneer ze bepaalde oefeningen moeten doen en hoe lang. Maar een goede structuur kan de eentonigheid doorbreken, tijd besparen en ervoor zorgen dat alles soepel verloopt.

tip 27: communiceer rollen

Er wordt veel gesproken over spelers die “hun rol kennen”. Laat elke atleet precies weten hoe hij of zij kan bijdragen aan het team. Dit zal hen motiveren! Vraag jezelf eens af: “Als deze speler morgen weg zou gaan, zou iemand dat merken?”

Elke coach wil graag geloven dat iedereen in het team een bepaalde vaardigheid of iets speciaals bijdraagt aan het team, zoals betrouwbaarheid, een gevoel voor humor, of gewoon de bereidheid om 100% te geven.

Terwijl het gemakkelijk is om de rol van de meer begaafde atleten vast te stellen, is het veel uitdagender om contact te maken met de atleten die minder begaafd of minder sociaal betrokken zijn.

Wanneer een coach de moeilijkere atleten in de groep kan opnemen, zal hij of zij een veel grotere voldoening bereiken.

tip 28: wees consistent en enthousiast

Jongeren zeggen vaak: “Ik hoop dat de coach vandaag in goede vorm is”. Dit geeft aan dat de stemming van de coach invloed heeft op hoe jongeren van hun sport genieten.

De omgeving die je creëert, wat je zegt en hoe je het zegt, moet consequent, zorgzaam en enthousiast zijn. Je gedrag ten opzichte van alle jongeren, ongeacht hun vaardigheid, moet hetzelfde zijn.

tip 29: modelleer motivatie in al je acties

Heb plezier, blijf positief, en laat uw spelers onmiddellijk weten wat er van hen verwacht wordt. Spreek je filosofie uit, zodat je spelers weten wat ze kunnen verwachten en waar ze naar moeten streven.

tip 30: ontwikkel een traditie en praat erover

Als je in het verleden hard werkende en succesvolle spelers hebt gehad, praat dan over hen. Vertel hun verhalen.

Het horen van deze verhalen over spelers waar kinderen waarschijnlijk naar opkijken, zal hen aanmoedigen en inspireren. Het voegt ook een beetje “sociaal bewijs” toe. Als Jim zo hard heeft gespeeld en een van de meest succesvolle spelers ooit was, moet ik misschien ook hard werken.

tip 31: trek menigten en opwinding aan

Alles wat je kunt doen om een groter publiek te trekken en opwinding te genereren zal de motivatie verbeteren. Maak van spelen een voorrecht. Wie wil er nu geen deel uitmaken van iets dat zoveel opwinding en enthousiasme opwekt bij het publiek?

Organiseer speciale evenementen. Promoot je team. Genereer bewustzijn. Herinner mensen aan de wedstrijden. Zorg voor een snelle en spannende speelstijl. Zet alle ouders en spelers op een missie om een aankomende wedstrijd bekend te maken. Stel samen met de ouders doelen voor de opkomst. Maak er een gezamenlijke inspanning van om meer mensen op de tribunes te krijgen.

Al deze dingen zullen helpen om een grotere menigte en meer opwinding te genereren.

tip 32: leiders moeten het goede voorbeeld tonen

Zorg ervoor dat u leiders kiest die hard werken en een sterke innerlijke drive hebben. Moedig hen aan het goede voorbeeld te geven.

Wijs verantwoordelijkheden toe aan je leiders en moedig hen aan om het goede voorbeeld te geven. De andere spelers zullen volgen.

tip 33: verminder negatieve feedback

Het corrigeren van fouten in teamsporten zoals voetbal biedt unieke uitdagingen. Over het veld roepen om een speler te corrigeren kan gênant zijn en als het te vaak gebeurt, kan het het vertrouwen en de motivatie van de speler schaden. Hoe corrigeer je fouten in een groepssetting met een positieve benadering?

Eén methode is om de speler na een fout te vervangen en aan de zijlijn feedback te geven. We weten dat dat moeilijk kan zijn om te doen, dus je kunt de feedback ook bewaren voor na de oefening.

De meeste coaches zijn te snel om te corrigeren, en als je je speler de tijd geeft, zul je vaak merken dat ze de fout uit zichzelf corrigeren. Maar als je spelers corrigeert, probeer dan te veel negatieve feedback te vermijden. Te veel kan zeer demotiverend werken. Soms moet je het gewoon laten gaan.